Verzuurd logo 2

Een zwarte horrorkomedie over het huwelijk

verzuurd 2 CON voor

Verzuurd is een absurde zwarte komedie met horror elementen over een vastgeroest huwelijk. An (Wilma Bakker) en Koos (Gert Jan Louwe) zijn al jaren getrouwd, maar de sleur heeft snel haar intrede gedaan. De communicatie loopt stroef waardoor ze steeds verder van elkaar verwijderd raken. De relatie is verzuurd. Het liefst willen ze van elkaar af. Maar kunnen ze wel zonder elkaar?

Op de camping in Zuid-Frankrijk, waar ze ieder jaar naar toe gaan, lopen de emoties hoog op. Onuitgesproken gedachten gaan een eigen leven leiden, wat leidt tot misverstanden en intriges. Uiteindelijk zien An en Koos nog maar één oplossing: De ander uit de weg ruimen om weer vrij te kunnen leven. Gaat hen dat lukken, of zullen ze eeuwig in gevecht blijven? Of zien ze uiteindelijk in waar ze mee bezig zijn?

Kortom, een muzikale, zwarte komische nachtmerrie om van te smullen!!!

waarschuwing: er wordt gebruikgemaakt van een stroboscoop, harde geluiden gewelddadige scenes en grof taalgebruik .

Voorstelling is geschikt voor 14 jaar en ouder

Spel: Martijn Zohlandt, Wilma Bakker
Muziekband: Peter Kann
Techniek: Rein Heije

Flyer: Maarten Boegborn

Verzuurd speelde de eerste 12 try-outs op Sonsbeek Theater Avenue in Arnhem van donderdag 8 t/m zondag 11 augustus
De Voorstelling werd door het publiek zeer goed ontvangen.
Hieronder sfeer foto's van Martin Pluimers.
En een recensie van Corrie Verkerk (voormalig journaliste voor o.a kunst in het Parool)

dd-DSC_8177-Edit (Medium)

 

Verzuurd tot het bittere einde

Het was een niet alledaagse invitatie, geïllustreerd met een zestal verdorde rozen: ´Wij nodigen u van harte uit getuige te zijn bij de ontbinding van het huwelijk van An & Koos’. ‘Laat u weten of u komt?’ En daar zit je dan plotseling, in een kleine en bomvolle tent. Als een soort welkome voyeur die wel eens wil weten wat dat echtpaar tot haar staat van verzuring heeft gedreven.
Ze ogen als een doorsnee stel: An (Wilma Bakker) en Koos (Martijn Zohlandt). Samen op vakantie, in een tentje, ergens in Frankrijk. Even weg uit de dagelijkse sleur. Alhoewel… ? De sleur in hun relatie is overduidelijk meegereisd: in hun gedachten, in hun gesprekken. Ze zijn op elkaar uitgekeken. Zelfs dat hele kleine vonkje genegenheid dat nog ergens in hun binnenste smeult wordt - letterlijk - vertrapt in verbeten dialogen, lichamelijk geweld en bittere songs: ‘Dezelfde kant van dezelfde plaat/omdat ’t zo moet omdat ’t zo hoort.’ Ze glim/grimlachen naar elkaar, houden de schijn naar de buitenwereld op. Maar achter dat geforceerd ‘gewoon’ doen schuilen gedachten van wanhoop. “Ik trap je in je kruis. Ik trap je in je kruis. Was je maar dood,” horen we An denken terwijl ze ‘gezellig’ naast haar partner op een bankje zit. En als Koos in diep stilzwijgen vervalt, mijmerend over de eenzaamheid in zijn relatie, kan hij An wel kelen met haar voortdurende gevraag: ‘’Wat ben je stil Koos? Waar denk je aan?” Soms is er toch die ene aanraking, een geforceerde poging tot een knuffel of een dansje dat aan vroeger doet denken, toen het nog goed was. Een dans op de vulkaan, die ontspoord in een machteloze poging tot verwurging.
In het publiek wordt voorzichtig gelachen om een wrange grap; hier en daar wordt instemmend geknikt. In elke relatie is wel eens wat, toch? Maar An en Koos gaan voor de hoofdprijs in een - letterlijk - messcherpe Grand Guignol-choreografie, die extra lading krijgt door een spervuur van stroboscooplicht. Wilma Bakker en Martijn Zohlandt zijn overtuigend in spel en zang en sleuren hun publiek mee in hun onvermijdelijke ondergang. Bij het naar buiten gaan gonzen de beroemde woorden uit Joseph Conrad’s roman ‘Heart of Darkness’ in onze hoofden na: ‘The horror! The Horror!’

Corrie Verkerk

cc-DSC_8013-Edit (Medium)
cc-DSC_7968-Edit (Medium)
aa-DSC_7875-Edit (Medium)
dd-DSC_8244-Edit (Medium)
aa-DSC_7833-Edit (Medium)
aa-wilma-DSC_6936-Edit (Medium)
aa-DSC_6954-Edit (Medium)
Gert Jan Louwe

Gert Jan Louwe: Heeft al veel op zijn naam staan.  Zo is hij o.a. bekent van rollen in Beschuldigd, Onderweg naar Morgen, Goudkust, Sam Sam en Goede Tijden, Slechten Tijden.
Gert Jan heeft ook theater en musicals gedaan waaronder De Tovenaar van Oz van het Jeugdtheater Amsterdam, Kruistocht in Spijkerbroek van Nationaal Jeugd Musical Theater.
Hij schuwt niet zijn eigen duister kant en laat die graag zien op het podium.

foto Wilma bakker

Wilma Bakker: is als kleinkunstenaar actief in Nederland, België en Duitsland. Zij vertolkt op een overtuigende manier Malene Dietrich. Maar Wilma houdt zelf van horror en is bekend met Grand Guignol. Ooit heeft ze een voorstelling willen maken waarbij het bloed van het podium spatte. In Verzuurd komt Wilma dan ook helemaal tot haar recht.
Ze heeft een eigen theaterbureau: Blond en Blauw

Rein Heije

Rein Heije: is als Technicus actief in Nederland. Hij heeft o.a. gewerkt bij Ludiek. en verzorgde de lichttechniek bij FF Niet Alleen, een revue in de Hallen in Amsterdam en tourt nu met Andermans Veren Live  door Nederland.
Rein maakt sfeervol filmisch licht, wat bij Finister heel goed werkt met het horroraspect.

aa-jean2-DSC_6821-Edit

Jean Voormeer: heeft Stichting Finíster opgericht in 2005 (nog onder de naam Theater La Loupe). Hij heeft tijdens zijn regieopleiding aan de Theateropleiding Selma Susanna absurdisme en horror in zijn voorstellingen gecombineerd. Jean heeft les gehad van o.a. Selma Susanna (regie) Sanne Walles de Vries (stand-up) Frederik de Groot (spel) Max Dekker (lichttechniek) Piet Nieuwint (geluidstechniek) Rob Verhoeve (scenografie) Karianne de Boer (script schrijven)
Jean houdt van theater en films waarin de werkelijkheid uit zijn verband wordt gerukt.

Voor Finister schrijft Jean de voorstellingen en regisseert ze ook zelf. Soms wordt samenwerking aangegaan met externe regisseurs en dramaturgen, als Jean zich inzet als acteur. Jean weet op een vernieuwende manier drama, humor en horror te mengen waarbij de  maatschappelijke en menselijke thema’s sterker zichtbaar worden. Daar waar liedjes gebruikt worden, verweeft Jean deze met kleinkunstmethodes in het verhaal.

 

Copyright @ Finíster 2019