logo-blonde-terrorist-500x108

Messcherpe teksten en een aanslag op het brein

flyer-blonde-terrorist-DEF-voorkant-Medium-352x500

Schuilt er in ons allen een terrorist? Of is dat maar lariekoek?
De absurdistische horrorvoorstelling De Blonde Terrorist laat u graven in uw eigen duistere wereld.
U wordt hierin begeleid door huis, tuin en keuken terrorist Bert Terror, zoals hij zichzelf noemt.
Bert – een oer Hollandse jongen van 20 jaar -verhuurt zichzelf als terrorist om irritante mensen en voorwerpen in de samenleving op te blazen. Bert heeft dus werk genoeg!
Hij neemt u mee langs zijn eigen irritaties maar zoekt ook naar die van u.

Bert doet wat noodzakelijk is. Bert doet waar hij goed in is. Bert zaait angst en verderf. Maar waarom zit hij vast in het pad dat hij heeft gekozen? En weet hij dat eigenlijk zelf wel?
Zijn Berts overtuigingen en angsten een diepgewortelde verslaving geworden?
Kunt u hem tot inkeer brengen of bent u net als hij?

Flyer: Maarten Boegborn

U heeft nog 40 minuten om te vertrekken!!

Waarschuwing: Er wordt gebruik gemaakt van een stroboscoop en  harde geluiden!

Concept / tekst / regie: Jean Voormeer
Dramaturg: Christine Geense
Spel: Timo Swart
Decor: eigen werkplaats
Techniek: Rein Heije

De eerste try-out was op 30 november 2018 in het Oostblok Theater in Amsterdam.
De voorstelling werd door het publiek erg enthousiast ontvangen.

De Blonde Terrorist speelde 11 keer op Sonsbeek Theater Avenue in Arnhem van donderdag 8 t/m zondag 11 augustus. De Blonde Terrorist werd goed ontvangen door het publiek. Men ging klappend van enthousiasme naar buiten. En er waren er bij die zich een ongeluk schrokken.
Hieronder sfeerfoto's van Martin Pluimers
En een recensie van Corrie Verkerk (voormalig journaliste voor o.a kunst in het Parool)

aa-DSC_1901-Edit (Medium)

foto's Martin Pluimers

aa-DSC_2073-Edit (Medium)
integraal2

Een knallende monoloog

Hij ziet er uit als een doorsnee, vriendelijke en voorkomende jongen. Een beetje op zichzelf, samenwonend met zijn kat Minousch en een opblaasbare sexdoll in een kleine schuur. Maar tussen die vier muren maken zijn gedachten vreemde, duistere, sprongen. Hij verhuurt zich als ‘huis-tuin-enkeuken terrorist: ‘Bert Terror, voor al uw persoonlijke irritaties’. Hij veegt ze, op aanvraag, letterlijk van de aardbodem terwijl hij zich ondertussen diep in de breinen van zijn toehoorders probeert te nestelen. In een razendsnelle monoloog, doorspekt met absurdistische humor en filosofische overpeinzingen-a-la-Bert, doet hij een aanslag op het (on)begrip én geweten van zijn publiek. Wie zijn ze? Waar zitten hun zwakke plekken? Schuilt in iedereen niet stiekem een terrorist in spé? ‘Kunt u,” aldus de wervende folder voor ‘De Blonde Terrorist’, “hem tot inkeer brengen of bent u net als hij?”
Acteur Timo Swart geeft ‘de terrorist in de mens’ een gezicht. Of probeert, in elk geval, iets van diens niet alledaagse, koortsachtige, brein te tonen. En zijn publiek tot denken aan te zetten. “Als u een ander iets aandoet, denkt u dan ook niet: ‘Waarom zit ik zo vol haat? Hoe dwaas zijn wij zelf? Wie volgt u? Uw hart of een ander?”’ Hij toont zich een meester in de omschakeling: van hilarisch tot verontrustend; van het ogenschijnlijk ‘gewone’ tot waanzin. Een jongen die je eigenlijk wel mag, terwijl hij je toch een ongemakkelijk gevoel geeft.
Bij zijn personage schuilt de haat niet zelden in de kleine dingen. “Weet u wat ik irritant vind? Vlekken, lipjes van blikjes tonijn die afbreken en verkopers van Eneco die veel te vaak aan de deur staan als ik net de nagels van mijn kat aan het knippen ben.” Daar is rust en beleid voor nodig. “Kijk,” zegt hij trots, als hij het opgezette beestje in zijn armen wiegt, “Ik heb al vier pootjes geamputeerd.”
Het decor is simpel. Een stoel, een tafel. Al zijn de voorwerpen op die tafel een teken dat er iets goed mis is: een replica van hersenen, een joekel van een mes dat hij - tot bloedens toe - door zijn hand laat glijden, terwijl hij zijn verhalen en overpeinzingen op het publiek afvuurt.          Dat woord ‘afmaken’ bijvoorbeeld. “Een raar woord. Ik ga jou zo afmaken. Mis je dan nog iets? Een arm of een been?” En hoe is hij eigenlijk geworden wie hij is? Omdat hij net na zijn geboorte in een kinderwagen op zolder werd gezet? ‘De Blonde Terrorist stelt vragen, shockeert, amuseert. Tot aan de laatste knal…

Corrie Verkerk

pang eng goed
Timo-goed-363x500

Timo Swart: Heeft theaterlessen gevolgd bij UCK, Jeugdtheaterschool Rabarber en het talententraject van de Toneelmeester in Amsterdam. Lessen van o.a. Hugo Konings, Ellen Goemans, Michiel Nooter, Saskia Temmink, Bart Kiene, Alan Zipson, Romana Vrede en vele anderen. Hij speelde zelf in 2018 de hoofdrol in ‘het proces’ van Kafka in de bewerking van Joeri vos, onder de regie van Yoni Serlie voor een afstudeerproject van de toneelacademie Maastricht. Ook speelde hij met de Toneelmeester de voorstelling ‘Netnix’.
Het interessante aan het stuk vindt Timo dat het in eerste instantie een spiegel is waarin we de terrorist in ons zelf zien.  Want natuurlijk hoeft een terrorist niet altijd een moslim te zijn, maar dat kan ook je blonde Gooische buurman zijn, of je roodharige baas.’
Naast acteren maakt Timo ook podcasts. Hierin stelt hij maatschappelijke thema's aan de kaak.

Rein Heije

Rein Heije: is als Technicus actief in Nederland. Hij heeft o.a. gewerkt bij Ludiek. en verzorgde de lichttechniek bij FF Niet Alleen, een revue in de Hallen in Amsterdam en tourt nu met Andermans Veren Live  door Nederland.
Rein maakt sfeervol filmisch licht, wat bij Finister heel goed werkt met het horroraspect.

aa-jean2-DSC_6821-Edit

Jean Voormeer: heeft Stichting Finíster opgericht in 2005 (nog onder de naam Theater La Loupe). Hij heeft tijdens zijn regieopleiding aan de Theateropleiding Selma Susanna absurdisme en horror in zijn voorstellingen gecombineerd. Jean heeft les gehad van o.a. Selma Susanna (regie) Sanne Walles de Vries (stand-up) Frederik de Groot (spel) Max Dekker (lichttechniek) Piet Nieuwint (geluidstechniek) Rob Verhoeve (scenografie) Karianne de Boer (script schrijven)
Jean houdt van theater en films waarin de werkelijkheid uit zijn verband wordt gerukt.

Voor Finister schrijft Jean de voorstellingen en regisseert ze ook zelf. Soms wordt samenwerking aangegaan met externe regisseurs en dramaturgen, als Jean zich inzet als acteur. Jean weet op een vernieuwende manier drama, humor en horror te mengen waarbij de  maatschappelijke en menselijke thema’s sterker zichtbaar worden. Daar waar liedjes gebruikt worden, verweeft Jean deze met kleinkunstmethodes in het verhaal.

 

 

 

Christine Geense

Christine Geense: Studeerde in 2007 af aan de opleiding Writing for Performance van de HKUZ. Ze kan in haar dramaturgie verhalen indikken tot hun kern. Werkt met en zonder woorden en is ervaren in het absurdisme.  Zij maakte samen met illusionist Jochem Nooyen het horrorhoorspel ‘If There’s Hell Below, We’re All Gonna Go’. Met Jochem maakte ze meer absurdistische stukken die op locatie zoals in een kroeg of in een theatertent speelden. Ze bewerkte naast andere stukken ook ‘Millennium’ als hoorspel.

 

Copyright @ Finíster 2019