Logo zonder zwart def

Een zorg-wekkende voorstelling

Delirium heeft in 2023 6 keer gespeeld in juli op het ParallelFest in Drachten
en in augustus 11 keer op het Sonsbeek Theater Aveue in Arnhem
Voor verdere speeldata en kaarten zie speellijst/tickets

Finister presenteert een messcherpe theaterproductie. Delirium, een zorg-wekkende voorstelling. Humor, Drama en Horror. Een stille catastrofe ontwikkelt zich achter de gesloten deuren van de zorginstelling.

Het gedrocht van de bureaucratie en werkdruk dat doordendert naar de afgrond. Alle hoop op goede zorg in de toekomst lijkt vervlogen. Of toch niet?

Kom naar Delirium waarin de menselijke zorg op zijn kop wordt gezet.

 

 

Het is extra bijzonder dat in Delirium gebruik gemaakt wordt van horror-elementen, omdat het thema van de voorstelling de ouderenzorg betreft. Hoewel de ouderen zelf niet in beeld komen realiseert het publiek zich dat het verhaal zich afspeelt in de laatste fase van het leven waarin de dood aanwezig is en waarin we ons in een cultuur bevinden waar doodsbesef en pijn worden weggestopt. Het publiek wordt hiermee geconfronteerd zodat ze na gaan denken over eigen angsten en pijn.

Na de voorstelling is er een mogelijkheid voor een nagesprek.

De voorstelling is geschikt voor 12 jaar en ouder omdat er gruwelbeelden in zitten

Spel: Wilma Bakker/Conny van der Heul , Martin Vernooij,
Katja van der Does/Isabelle van Oudheusden, Jean Voormeer

Concept / tekst / regie : Jean Voormeer
Regiecoach:  Michael Helmerhorst/Vastert van Aardenne
Dramaturgie: Christine Geense
Adviezen: Vastert van Aardenne
Decor: Eigen werkplaats
Grime-horror effecten: Julia Warmerdam
Grime backstage: Ilona Mackintosh, Isabella Mes, Nikki Steenvoorden
Lichttechniek: Rein Heije

Met dank aan  logo Elise Mathilde  (Elise Mathilde) Fonds voor  het ondersteunen van het schrijven van Delirium
Met dank aan Buurtteam Haarlem Centrum en Hof van Sloten.

delirium nieuw CON

DE DEMONEN VAN HET VERPLEEGHUIS

Recensie Corrie Verkerk (voorheen kunstredactie van Het Parool)

Een bewoner valt, een ander braakt, poept, schreeuwt. Het  personeel van het verpleeghuis snelt gespannen van de een naar de ander. Rust kennen ze niet. De klok tikt. In ganzenpas bewegen ze zich van brandhaard naar valmoment: “Néé, niet zelf opstaan, meneer!” De bewoners zweven op de rand van de dood; hun verzorgers op de drempel van de wanhoop. Opgezweept door een veeleisende manager, ‘uitgedund’ door ziekte en overspannenheid van collega’s.

De één sjouwt een bekertje drinken mee in een vernevelaar, onderweg naar het volgende zorgmoment; de ander lepelt snel een paar hapjes uit een bakje yoghurt op een po. De tijd slurpt letterlijk elke seconde op. Sterker nog, er ís geen tijd.

‘Delirium’ is, zo noemen de makers van theatergezelschap  Finister het zelf, een zorg-wekkende voorstelling. Een 40 minuten durende koortsdroom waarin de hoofdrolspelers verwikkeld raken in een strijd tegen lichamelijke en geestelijke uitputting. Tot het noodlot, klokslag middernacht, toeslaat en de geesten van hun onderbewustzijn op hol slaan.

Schrijver Jean Voormeer, die zelf de rol van de gepijnigde zorgmedewerker Erik speelt, putte  voor ‘Delirium’ uit  eigen ervaringen als verpleegkundige. Enigszins uitvergroot en samengebald om de boodschap extra scherpte te geven: de zorg wankelt, staat onder druk en verdient meer begrip en erkenning.

Helga, eva, Erik en Claire Finister Delirium
Helga en de man 2 geschaald

In het verpleeghuis van Finister vechten de Poolse verpleegster Helga (Martin Vernooij), stagiaire Eva (Katja van der Does) en verpleegkundige Erik (Jean Voormeer) tegen hun (over)vermoeidheid en eigen demonen. Manager Claire (Wilma Bakker) eist het onderste uit de kan.
En de aangekondigde komst van een inspectrice zet extra druk op de ketel. Ondertussen draagt de Poolse Helga een hels geheim met zich mee, maakt Eva zich zorgen over haar beoordeling en wordt Erik geplaagd door schuldgevoelens.

 

Hij wil ‘zijn’ bewoners niet in de steek laten maar zet daarbij zijn eigen relatie op het spel. En hoeveel pillen mag hij de bewoners eigenlijk geven? Van die éne worden ze lusteloos en duf, van de ander krijgen ze hoofdpijn en van de derde weer extra bijverschijnselen. Dus dan nóg maar een pilletje om hun bewustzijn  nog meer te onderdrukken? Het gegoochel met de medicatie-voorraad mondt uit in een tragi-komische sketch waarbij de pillen tot in de zaal en om  de oren vliegen  en - uiteindelijk - in berusting.

De climax dient zich aan wanneer de nachtverpleegkundigen zich afmelden en manager Claire het inmiddels brakke trio opdraagt overuren te draaien. De  wijzers van de klok naderen het spookuur. Het licht verandert, de computer komt tot leven, krijgt ogen en tanden. Er vloeit bloed. De doden van het huis staan op om hun gram te halen in een fraai vormgegeven grand guignol setting. Hoe dat allemaal afloopt verraden we hier niet.  Maar het slot geeft voldoende stof tot nadenken.

 

Beeld : Rico Brouwer

Cast en crew

Katja van der Does 2

Katja van der Does: na haar opleiding aan de Acteursschool in Amsterdam speelde ze bij het Engelstalige theatergezelschap The Dutch Factory. Dit inspireerde haar om in 2017 enkele maanden naar Londen te vertrekken om lessen te volgen aan Guildhall School of Music and Drama. Katja speelt o.a. bij muziektheatergezelschap Kamer 8 en Theater Stuiter (jeugdtheater). Ze speelde Rémi in de muziektheatervoorstelling Alleen op de wereld bij Theater van Santen. Tevens gaf zij als dramaturg inleidingen voor Internationaal Theater Amsterdam en is werkzaam als regieassistent bij diverse filmprojecten.

 

Martin-Vernooij

Martin Vernooij: heeft laten zien dat hij het absurdisme niet vreemd is. Hij heeft onder andere gespeeld in de voorstelling “Don Quichot in Holland” van Bert Barten op de Maasvlakte. Hij maakte van Don Quichot een fysieke uitvergroting van een geniale dwaas.
Martin is in 2006 afgestudeerd aan de Theateropleiding Selma Susanna te Amsterdam
Samen met Maarten Boegborn heeft heeft hij zangduo Heren met Heimwee opgericht en hebben zij een programma met nostalgische liedjes

Conny website midium

Conny van der Heul: is met toneel groot gebracht. Ze volgde de toneelopleiding bij Josja Hamann en speelde o.a. in de serie Onderweg naar morgen. Ze acteerde in masterclasses bij Gijs Scholten van Aschat, Peter Blok en Frans Stijards. De driejarige toneelopleiding bij de Kernklas, waarin ze zich heeft gespecialiseerd in de Labantechniek, heeft ze afgesloten met de titelrol in de voorstelling Lady MacBeth, waarmee ze in diverse theaters in het land heeft gestaan. Ze is de vaste actrice bij Eckstein Maakwerk van Peter Meijer en volgde samen met hem de opleiding “Drama for Change” bij Smashing Times Theatre te Dublin. Ze heeft haar eigen praktijk waarin ze psychologie en theater combineert: ConJa.

 

jean pak bedenkelijk closeup (Large)

Jean Voormeer: heeft Stichting Finíster opgericht in 2005 (nog onder de naam Theater La Loupe). Hij heeft tijdens zijn regieopleiding aan de Theateropleiding Selma Susanna absurdisme en horror in zijn voorstellingen gecombineerd. Jean heeft les gehad van o.a. Selma Susanna (regie) Sanne Walles de Vries (stand-up) Frederik de Groot (spel) Max Dekker (lichttechniek) Piet Nieuwint (geluidstechniek) Rob Verhoeve (scenografie) Karianne de Boer (script schrijven)
Jean houdt van theater en films waarin de werkelijkheid uit zijn verband wordt gerukt.
Voor Finister schrijft Jean de voorstellingen en regisseert ze ook zelf. Soms wordt samenwerking aangegaan met externe regisseurs en dramaturgen, als Jean zich inzet als acteur. Jean weet op een vernieuwende manier drama, humor en horror te mengen waarbij de  maatschappelijke en menselijke thema’s sterker zichtbaar worden. Daar waar liedjes gebruikt worden, verweeft Jean deze met kleinkunstmethodes in het verhaal.

foto Wilma bakker

Wilma Bakker: is als kleinkunstenaar actief in Nederland, België en Duitsland. Zij vertolkt op een overtuigende manier Malene Dietrich. Maar Wilma houdt zelf van horror en is bekend met Grand Guignol. Ooit heeft ze een voorstelling willen maken waarbij het bloed van het podium spatte. In Verzuurd komt Wilma dan ook helemaal tot haar recht.
Ze heeft een eigen theaterbureau: Blond en Blauw

Christine Geense

Christine Geense: is als dramateurg goed in om verhalen in te dikken tot hun kern, zonder uitleggerig te worden. De basis hiervoor werd gelegd toen ik tijdens de schrijf opleiding aan de HKU aan de een (absurdistische) locatietheatervoorstelling die bestond uit welgeteld drie woorden; ‘kokosmakroon’ ‘Yogho Yogho’ en een fragment van ‘Heb je even voor mij’ van Frans Bauer.
Hetzelfde gebeurde bij de voorstelling Reproductie Verboden (2009), die ik maakte voor een soort experimenteel podium van Huis aan de Werf. Daarin kwam een schilderij tot leven. Het stuk bevatte geen woord tekst.

Michael Helmerhorst

Michael Helmerhorst: heeft al heel wat regie's op zijn naam staan. Hij is al jaren verbonden aan Vis a Vis en heeft daar o.a Robot, Mirage en Picnic geregiseerd.  Hij heeft o.a. samen gewerkt met George van Houts, Peter Drost en Paul R. Kooij en Wilma Bakker. Michael heeft bij Delirium zich vooral gefocust op beeld, beweging en de slapstick. Maar vaak overlapte zijn ideeën met die van Jean Voormeer.

F89F3C2A9DE744A1843EFC201A1ACD4E

Julia Warmerdam: is afgestudeerd aan de grimeopleiding ROC in Amsterdam. Ze geeft daar nu les in special-effects-grime. Samen met met haar studenten werkt ze voor Finister aan een aantal horrorelementen. Tijdens de voorstelling zijn deze studenten achter de schermen aanwezig om te assisteren bij de grime-effecten.

 

Rein Heije

Rein Heije: is als licht- en geluidtechnicus actief in Nederland. Hij heeft o.a. gewerkt bij Ludiek. en verzorgde de lichttechniek bij FF Niet Alleen, een revue in de Hallen in Amsterdam en tourt nu met Andermans Veren Live  door Nederland.
Rein maakt sfeervol filmisch licht, wat bij Finister heel goed werkt met het horroraspect.

 

Rein Heije: is als licht- en geluidtechnicus actief in Nederland. Hij heeft o.a. gewerkt bij Ludiek. en verzorgde de lichttechniek bij FF Niet Alleen, een revue in de Hallen in Amsterdam en tourt nu met Andermans Veren Live  door Nederland.
Rein maakt sfeervol filmisch licht, wat bij Finister heel goed werkt met het horroraspect.

 

Tweede Cast

Foto Isabelle van Oudheusden.geschaald

Isabelle van Oudheusden is haar hele leven al met toneel bezig. In 2021 is ze afgestudeerd aan de Frank Sanders Akademie voor musical- en muziektheater. Ze is sindsdien actief als actrice, poppenspeler, zangeres, en regie-assistent. Zo heeft ze meegewerkt aan voorstellingen van Theater Rast, Theaterroute Huizen, en Theatercafé Muze. In 2022 heeft ze Productiehuis De Haard opgericht, waarmee ze een plek biedt aan jonge musicalacteurs en makers om zich te ontwikkelen

 

Copyright @ Finíster 2019

Scroll naar boven